Artikler og podcasts

artikler podcast

Artikler og podcasts

Artikler om relevante emner for erhvervslivet, som jeg selv har skrevet eller er blevet interviewet til. Artiklerne handler altid om mennesker, personlighed og/eller passion samt hvad det gør for resultaterne.

Jeg har fornøjelsen af at have deltaget i flere Podcast’s, som du kan lytte til.

God læse- og lyttelyst

In Search of Future Leadership

In Search of Future Leadership

Her kan du høre en række inspirerende samtaler med ledere og ledelsespassionerede om fremtidens ledelse.

Formålet med serien er at undersøge, HVORFOR der overhovedet er behov for at tale om en ny tilgang til ledelse i fremtiden, samt HVILKE nye tilgange, der er brug for. Set fra de interviewedes forskellige synspunkter.

Denne podcast serie laver jeg i samarbejde med skønne Heidi Collin, der er ledelsesrådgiver, mentor med +20 års erfaring fra den corporate verden, som både leder, medarbejder, professionelt bestyrelsesmedlem og på “den anden side af bordet” som konsulent, rådgiver og mentor. 

Heidi kan du læse mere om her:  heidicollin.dk  linkedin.com/in/heidicollin/

Heidi Collin og Torben Lorentsen 2024

Generation Z og ledelse

Unge mellem 18 og 34 år, ønsker ikke at være eller blive leder.

Antallet af unge mellem 18 og 34 år, der ønsker at være eller blive leder, er halveret, viser en undersøgelse. Det kan jo betyde en mangel på ledere i virksomhederne…
…sådan lige om lidt…

Det vigtigste i en virksomhed er menneskene – menneskene er virksomheden.
Så de der mennesker, skal vi passe godt på.

Det er heldigvis ikke alle unge mennesker, der ikke ønsker at være leder og på mit foredrag “Er du den leder du gerne vil være – er du den leder, dine medarbejdere ønsker du er” som jeg afholdte den 31. oktober på Horisont Hotel & Konference i Aarhus, havde jeg fornøjelsen af at stille Semanur Kökten, der er 27 år og leder, nogle spørgsmål.

Du kan høre nogle af hendes svar i videoen:

Vi er i en ny tid og har behov for en ny ledelsesform!

Semanur Kökten og Torben Lorentsen Oktober 2023

SÅDAN blev jeg lagt ned med stress

stress

SÅDAN blev jeg lagt ned med stress

…få inspiration til at undgå at det samme sker for dig…

Stress har intet med travlhed at gøre, det er ”bare” travlhed. Travlhed eller nærmere uoverskuelighed, kan forværre stress hvis du først har det.

Stress kommer af bekymringer, noget der ikke virker, dårlig trivsel på arbejde eller privat og lignende. Det kan være mobning på jobbet eller man ikke føler sig set og hørt. Privat kan det være sygdom, skilsmisse, en uudholdelig teenager eller noget helt andet.

Sådan var det også for mig…
…og det er præcis 1 1/2 år siden i dag…det var den 19. august 2021…

Find inspiration til 5 ting der virker for mig, som har hjulpet mig ud af min stress og for at undgå stress fremover.

Skrevet af Torben Lorentsen februar 2023

Skal titlen Sælger ændres til “Relations skaber”?

Helle Haugaard Eriksen

Jeg har haft en fantastisk kundeoplevelse i forbindelse med forsikringskøb…og har spurgt Helle Haugaard Eriksen, hvorfor hun gør sådan.

“Jeg tror på, at ærlighed og relationer skaber tillid. Kundeservice handler jo om at hjælpe andre mennesker og når vi gør det og de har tillid til det vi gør, så får de lyst til at købe af os.”

“God kundeservice og gode kundeoplevelser starter i bund og grund med lysten til at hjælpe andre mennesker og derfor skal det kommer fra hjertet og være ægte siger Helle Haugaard Eriksen fra DanScan Insurance.”

Når vi har tillid til et andet menneske og kan mærke, at de vil hjælpe os, sådan helt ægte, skaber det helt ubevidst en relation, som vi føler os godt tilpas ved.

Når vores følelser mærker den relation med tillid og autentisitet, får vi lyst til at købe af vedkommende.

Skrevet af Torben Lorentsen februar 2023

Misforståelser om passion med Torben Lorentsen

Anne Cathrine Wind Fallesen

Her får du indsigt i hvad din passion har af betydning for din drivkraft til, at opnå det du gerne vil såvel arbejdsmæssigt som privat.

Anne Cathrine skriver:

Dette afsnit er et særafsnit, for Torben arbejder slet ikke med IT, han arbejder med mennesker og med passion.

Torben er et vidunderligt inspirerende menneske, der giver løs af sig selv, og er virkelig skarp til at se andre mennesker.

Det er faktisk næsten en terapeutisk samtale omkring drømme, hvad der holder mig tilbage og hvad Torben har lært, i jagten på passion og livsglæde.

Podcast med Anne Cathrine Wind Fallesen, Another Nerd og Torben Lorentsen november 2022

Kunder er også mennesker

ZMOT forklaring

De første 7-20 sekunder, man møder et nyt menneske, afgør man ubevidst, om man har tillid til og respekt for vedkommende. Netop derfor er det essentielt for den gode kundeoplevelse, der i sidste ende skal sikre et salg, at der bygges bro mellem det menneskelige og det forretningsmæssige.

Der er ingen tvivl om, at mennesker handler med mennesker. Så derfor siger Torben også – lidt provokerende: ”Lad være med at betragte kunderne som et dankort med arme og ben. Kunderne er ikke bare en afsætningskanal. Det er rent faktisk mennesker, der kommer ind i din butik, og som vil føle sig set og godt behandlet”.

”Der skal naturligvis være en balan- ce mellem faglighed og personlig kon- takt. Kunderne skal transformeres til ambassadører, og det sker med det af- tryk, man efterlader i butikken. Derfor er det vigtigt at bruge personligheden”, siger Torben, og slutter af med at på- pege, at jo bedre, man har det person- ligt, jo bedre er man til at give noget af sig selv i butikken”.

Designbase’s interview af Torben Lorentsen juli 2022

Er dine gæster et Dankort med arme og ben?

gæster ambassadører

Er dine gæster også ambassadører – eller er de bare tilfredse? Der er ofte meget snak om, at gæsterne skal være tilfredse. Det er bare ikke nok. De skal være så tilfredse og glade, at de får lyst til at være ambassadører. Det er dét, der skaber en stabil virksomhed.

Zero Moment of Truth

ZMOT – Zero Moment of Truth – er en del af den digitale kunderejse.

Her bliver beslutningen om valg af restaurant i mange tilfælde truffet, allerede inden gæsten har talt med en medarbejder eller har set restauranten.

Medarbejderne mærker kun kunderne, når de trives på deres arbejdsplads og både privat og arbejdsmæssigt har det godt.

Læs de 4 gode råd i artiklen og brug dem alt det du har lyst til.

Turismo marts 2022

Find din passion og vær MIG!

🎧

Torben Wiese

Lyt med og hør om hvad passion er, om hvilken stor betydning det har og om hvordan du tjekker om du er passioneret og om hvordan du finder din passion og udlever den?

Du hører også om hvilke roller vi måske spiller hjemme og på jobbet, om hvad vi kan lære af filmen Grease og om hvordan din passion påvirker din livskvalitet og du får to vigtige spørgsmål du med fordel kan stille dig selv – og besvare.

Torben fortæller også skyldevenner, om livsformål og inspirerer dig til at tænke over om du gør mest for at leve op til andres forventninger i stedet for at gøre det til en god dag for dig selv – og meget, meget mere.

Podcast med Torben Wiese og Torben Lorentsen november 2021

Detailhandel handler om mennesker og følelser

Sko

Personlig kontakt er det, der skaber den gode kundeoplevelse. Mennesker handler med mennesker, og detailhandel er netop samspillet mellem mennesker og følelser i alle aspekter, mener foredragsholder, underviser og mentor Torben Lorentsen. For ud over at få en tilfreds kunde, får man også en ambassadør, der taler positivt om butikken til sin omgangskreds offline og ikke mindst online.

DETAILHANDEL ER IKKE RATIONEL

”Der er ingen handel i detailbutik- kerne, der ikke sker med følelser. Det rationelle kan ligge i, at der er et hul i skoen, og at man derfor skal have et nyt par. Hvilke sko, man vælger, er kun ba- seret på følelser”, siger Torben.

Skobranchen’s interview af Torben Lorentsen oktober 2021

Da gik det for alvor op for ham hvor vigtigt det er med et netværk.

Netværkeren

Netværk var en kæmpe øjenåbner for mig, da jeg blev selvstændig med dette helt nye område. Jeg tog kontakt til mit tidligere netværk indenfor fotobranchen for at fortælle dem om hvad jeg nu lavede. Men det virkede ikke i starten. De mente det var for stor en omvæltning til at kunne forstå og tro på, at jeg nu lavede noget helt andet. Det var svært. Det tog faktisk to-tre år før mit netværk i fotobranchen kom tilbage til mit netværk. De skulle simpelthen lige se mig an. Imidlertid havde jeg fået skabt mig et nyt netværk.

Men det er også sjovt og givende at netværke, fordi man får så meget ny viden fra andre som man kan tage med sig.

Netværkeren juni 2021

Om at sætte aftryk i sit netværk og blive husket

🎧

Netværkshistorier Camilla Lærkesen

Vi taler om, hvordan man gør et godt indtryk, når man netværker, som får personligheden tydeligt frem og gør et indtryk, der bliver husket.

Du kender ham måske som manden i det grønne jakkesæt og de grønne skjorter. Det er der selvfølgelig en god grund til. Den får du, hvis du lytter med på denne uges afsnit.

Podcast med Camilla Lærke Lærkesen og Torben Lorentsen maj 2021

Din personlighed er en styrke i skabelsen af succesfulde kundeoplevelser

Retail magasin købsrejse

En følelsesmæssig købsrejse

Ethvert køb i en butik starter med en følelse: Jeg har lyst til at købe dette produkt, og først bagefter begynder tankerne, om det er den rigtige farve eller version, og om jeg reelt har brug for denne vare?

Kundeoplevelse – ’How to do’

Det var en af disse fredag eftermiddage med masser af smagsprøver på både kød, delikatesser, forskellige øl samt gin og tonic i Kvickly. Da jeg var færdig med at handle, stod jeg ved kiosken, hvor der var smagsprøver på whisky. Her kommer der en mangeårig medarbejder, som jeg havde talt med et par gange, hen til mig og siger: ”Det er da dejligt med alle de smagsprøver – du ser ud til at hygge dig”. Hvortil jeg svarer: ”Ja, det er lige før, at man ikke kan køre hjem – kan jeg mon også blive kørt hjem herfra?” Hertil svarer hun: ”Hvor skal du hen?”. Jeg siger, at jeg skal til Hou, hvorefter hun svarer, at det er desværre er den anden vej, end hun skal.

Retail Magasin af Torben Lorentsen maj 2020

Egoismen har trange kår…

egoisme

Dronning Magrethe brugte denne vending i sin fødselsdagstale til den danske befolkning. Prøv lige at ”smage” lidt på den vending…hvad mener hun mon med det???

Jeg plejer at operere med 2 varianter af egoisme. Den negative egoisme, er nok den mest velkendte, hvor man er ligeglad med alle andre og kun tænker på sig selv.

Det er sikkert denne form for egoisme, dronning Magrethe tænker på…

Nu begynder Danmark stille og roligt at åbne op igen…og det bliver ikke som før. Det bliver ikke den ”normal” vi får igen. Hverken måden at betjene vore kunder på, være leder på eller drive vores virksomheder på.

Skrevet af Torben Lorentsen april 2020

Hvad kan vi lære af denne tid?

Hvad kan vi lære af denne tid?

– og hvad kan det betyde for vores arbejdsliv (og privat)?

Der er et par vigtige pointer i slutningen af artiklen ;-)

I skrivende stund, har Corona-virussen sat Danmark – ja, hele verdenen i en tilstand der er langt fra den hverdag, vi er vant til….eller rettere HAR været vant til…for hvordan mon det bliver fremover?…

Der er helt sikkert mennesker der vil sige, at der er en MENING med det der sker i verdenen lige nu…den lader vi lige stå et øjeblik :-)

Jeg tror de ændringer vi kommer til at have i vores hverdag, med den måde vi arbejder anderledes på i denne tid og formentlig fremadrettet, er rigtig godt for os alle.

Skrevet af Torben Lorentsen den 24. marts 2020

Fra Hardcore pistolsælger til foredragsholder om personlighed med følelser.

hardcore pistolsælger til foredragsholder

En 360 graders drejning for Torben…

Den 26. februar, holdte jeg et foredrag på Montra Hotel Hanstholm for erhvervslivet. Da jeg sluttede af, spurgte jeg om der var nogle spørgsmål?

Dan Gyldenberg fra Jobagenterne Danmark, rakte straks hånden i vejret og udtalte: .

“Jeg har kendt Torben rigtig længe….

Hvad skete der?

I 2011 – 2012 mistede jeg min identitet…

…jeg blev jobsøgende i 8 mdr.

“Jeg har altid fået ros for de jobs jeg har haft…

Skrevet af Torben Lorentsen den 9. marts 2020

Fysiske butikker har et STORT FORTRIN i konkurrencen overfor webshops …der er bare alt for få der bruger det…

fysisk butik retail detailhandel

SE KUNDERNE SOM MENNESKER!!!!

Min mor har fødselsdag den 20. november og traditionen tro, skal hun have den årlige juleuro fra Georg Jensen. Dejligt let, at finde ud af og huske hvert år ?

Forbrugerne er kunder under 1% af tiden og mennesker 100% af tiden – så se os som mennesker. Stort set alle køb foretages med følelser – jeg køber fordi jeg har LYST til, at købe og jeg handler der hvor jeg har LYST til at handle. Det der giver mig LYST til, at handle i en specifik butik er, at jeg bliver set som menneske og ikke en ”afsætningskanal”.

Skrevet af Torben Lorentsen den 10. december 2019

JA, OPFØLGNING på leads og tilbud ER vigtig…fordi…

opfølgning salg

Vi mennesker får så mange informationer hele tiden og er samtidig informationssøgende. Når vi som menneske ser et opslag på SoMe eller surfer på Google og diverse hjemmesider, bliver vi ofte ”forstyrret”. De fleste mennesker modtager pænt mange e-mails og derfor kan en enkelt e-mail (f.eks. et tilbud) sagtens ”forsvinde i mængden”…

DERFOR er det vigtigt, at følge op…i de fleste tilfælde pr. telefon.

Hvorfor er der så mange virksomheder, der ikke får udført den opfølgning?

Skrevet af Torben Lorentsen den 14. oktober 2019

Hvorfor blev Danmark
verdensmestre i håndbold?

Ledelse

Det umiddelbare svar vil jo være, at de spillede godt håndbold og er gode til det. Det er også helt rigtigt….men hvorfor spillede de så godt håndbold til VM og med masser af ro og overskud?

Jeg er sikker på, at en af de væsentlige årsager er, at de har en træner/leder med en menneskelig tilgang!

Skrevet af Torben Lorentsen den 4. februar 2019

Har generation Y
ingen respekt?

generation Y

Eller er det de øvrige generationer der ikke forstår arbejdsmarkedets STØRSTE generation – Generation Y?

Jeg har haft fornøjelsen af at interviewe Lill Darling på 29 år, der aldersmæssigt står lige midt i generation Y. Lill arbejder til daglig som rekrutteringsspecialist i en større dansk koncern.

Skrevet af Torben Lorentsen den 21. januar 2019

Hvorfor er du ikke blevet til mere Torben?

hvorfor er du ikke blevet til mere

Sådan spurgte min rare svigerfar mig en aften fornylig og ja, jeg grinede. Herefter fulgte en kommentar fra min svigerfar ”Du er så dygtig til mange ting, så hvorfor er du ikke blevet til mere?…ja, jeg ved jo selvfølgelig ikke hvor meget du tjener – du har da ikke spurgt om du kan låne nogle penge af mig endnu…” :-)

Skrevet af Torben Lorentsen den 21. oktober 2018

Er jeg som kunde vigtig?

Er jeg vigtig som kunde

Jeg var i dag på et apotek i Østjylland, for at købe nogle Treo. Et lille hyggeligt apotek. Da jeg kommer ind af døren og ser mig omkring for at finde et sted, at trække et nummer. Bemærker jeg, at der er 2 medarbejdere bag disken. Den ene travlt optaget af telefonen (formentlig med en kunde) og den anden ved at færdiggøre en kunde.

Skrevet af Torben Lorentsen den 28. februar 2018

Tilmeld dig nyhedsbrevet med inspiration til DIG om …

Personlighedens betydning for gode kundeoplevelser, salg, ledelse og teamwork.

Udlevelse af ejerlederens og medarbejdernes passion i virksomheden.

Mener du at du ved alt om udlevelse af din passion, er der ingen grund til, at tilmelde dig :-)

* skal udfyldes