DanishEnglishSpanish
DanishEnglishSpanish
DanishEnglishSpanish

Artikler og podcasts

artikler podcast

Artikler og podcasts

Artikler om relevante emner for erhvervslivet, som jeg selv har skrevet eller er blevet interviewet til. Artiklerne handler altid om mennesker, personlighed og/eller passion samt hvad det gør for resultaterne.

Jeg har fornøjelsen af at have deltaget i flere Podcast’s, som du kan lytte til.

God læse- og lyttelyst

Kunder er også mennesker

ZMOT forklaring

De første 7-20 sekunder, man møder et nyt menneske, afgør man ubevidst, om man har tillid til og respekt for vedkommende. Netop derfor er det essentielt for den gode kundeoplevelse, der i sidste ende skal sikre et salg, at der bygges bro mellem det menneskelige og det forretningsmæssige.

Der er ingen tvivl om, at mennesker handler med mennesker. Så derfor siger Torben også – lidt provokerende: ”Lad være med at betragte kunderne som et dankort med arme og ben. Kunderne er ikke bare en afsætningskanal. Det er rent faktisk mennesker, der kommer ind i din butik, og som vil føle sig set og godt behandlet”.

”Der skal naturligvis være en balan- ce mellem faglighed og personlig kon- takt. Kunderne skal transformeres til ambassadører, og det sker med det af- tryk, man efterlader i butikken. Derfor er det vigtigt at bruge personligheden”, siger Torben, og slutter af med at på- pege, at jo bedre, man har det person- ligt, jo bedre er man til at give noget af sig selv i butikken”.

Designbase’s interview af Torben Lorentsen juli 2022

Læs artiklen

Er dine gæster et Dankort med arme og ben?

gæster ambassadører

Er dine gæster også ambassadører – eller er de bare tilfredse? Der er ofte meget snak om, at gæsterne skal være tilfredse. Det er bare ikke nok. De skal være så tilfredse og glade, at de får lyst til at være ambassadører. Det er dét, der skaber en stabil virksomhed.

Zero Moment of Truth

ZMOT – Zero Moment of Truth – er en del af den digitale kunderejse.

Her bliver beslutningen om valg af restaurant i mange tilfælde truffet, allerede inden gæsten har talt med en medarbejder eller har set restauranten.

Medarbejderne mærker kun kunderne, når de trives på deres arbejdsplads og både privat og arbejdsmæssigt har det godt.

Læs de 4 gode råd i artiklen og brug dem alt det du har lyst til.

Turismo marts 2022

Læs artiklen

Find din passion og vær MIG!

🎧

Torben Wiese

Lyt med og hør om hvad passion er, om hvilken stor betydning det har og om hvordan du tjekker om du er passioneret og om hvordan du finder din passion og udlever den?

Du hører også om hvilke roller vi måske spiller hjemme og på jobbet, om hvad vi kan lære af filmen Grease og om hvordan din passion påvirker din livskvalitet og du får to vigtige spørgsmål du med fordel kan stille dig selv – og besvare.

Torben fortæller også skyldevenner, om livsformål og inspirerer dig til at tænke over om du gør mest for at leve op til andres forventninger i stedet for at gøre det til en god dag for dig selv – og meget, meget mere.

Podcast med Torben Wiese og Torben Lorentsen november 2021

Lyt til Podcasten

Detailhandel handler om mennesker og følelser

Sko

Personlig kontakt er det, der skaber den gode kundeoplevelse. Mennesker handler med mennesker, og detailhandel er netop samspillet mellem mennesker og følelser i alle aspekter, mener foredragsholder, underviser og mentor Torben Lorentsen. For ud over at få en tilfreds kunde, får man også en ambassadør, der taler positivt om butikken til sin omgangskreds offline og ikke mindst online.

DETAILHANDEL ER IKKE RATIONEL

”Der er ingen handel i detailbutik- kerne, der ikke sker med følelser. Det rationelle kan ligge i, at der er et hul i skoen, og at man derfor skal have et nyt par. Hvilke sko, man vælger, er kun ba- seret på følelser”, siger Torben.

Skobranchen’s interview af Torben Lorentsen oktober 2021

Læs artiklen

Da gik det for alvor op for ham hvor vigtigt det er med et netværk.

Netværkeren

Netværk var en kæmpe øjenåbner for mig, da jeg blev selvstændig med dette helt nye område. Jeg tog kontakt til mit tidligere netværk indenfor fotobranchen for at fortælle dem om hvad jeg nu lavede. Men det virkede ikke i starten. De mente det var for stor en omvæltning til at kunne forstå og tro på, at jeg nu lavede noget helt andet. Det var svært. Det tog faktisk to-tre år før mit netværk i fotobranchen kom tilbage til mit netværk. De skulle simpelthen lige se mig an. Imidlertid havde jeg fået skabt mig et nyt netværk.

Men det er også sjovt og givende at netværke, fordi man får så meget ny viden fra andre som man kan tage med sig.

Netværkeren juni 2021

Læs artiklen

Om at sætte aftryk i sit netværk og blive husket

🎧

Netværkshistorier Camilla Lærkesen

Vi taler om, hvordan man gør et godt indtryk, når man netværker, som får personligheden tydeligt frem og gør et indtryk, der bliver husket.

Du kender ham måske som manden i det grønne jakkesæt og de grønne skjorter. Det er der selvfølgelig en god grund til. Den får du, hvis du lytter med på denne uges afsnit.

Podcast med Camilla Lærke Lærkesen og Torben Lorentsen maj 2021

Lyt til Podcasten

Din personlighed er en styrke i skabelsen af succesfulde kundeoplevelser

Retail magasin købsrejse

En følelsesmæssig købsrejse

Ethvert køb i en butik starter med en følelse: Jeg har lyst til at købe dette produkt, og først bagefter begynder tankerne, om det er den rigtige farve eller version, og om jeg reelt har brug for denne vare?

Kundeoplevelse – ’How to do’

Det var en af disse fredag eftermiddage med masser af smagsprøver på både kød, delikatesser, forskellige øl samt gin og tonic i Kvickly. Da jeg var færdig med at handle, stod jeg ved kiosken, hvor der var smagsprøver på whisky. Her kommer der en mangeårig medarbejder, som jeg havde talt med et par gange, hen til mig og siger: ”Det er da dejligt med alle de smagsprøver – du ser ud til at hygge dig”. Hvortil jeg svarer: ”Ja, det er lige før, at man ikke kan køre hjem – kan jeg mon også blive kørt hjem herfra?” Hertil svarer hun: ”Hvor skal du hen?”. Jeg siger, at jeg skal til Hou, hvorefter hun svarer, at det er desværre er den anden vej, end hun skal.

Retail Magasin af Torben Lorentsen maj 2020

Læs artiklen

Er firmaets retning stadig den samme?

vision mission

Nu begynder åbningen af Danmark – ja, hele verdenen. Er din virksomheds retning og vision den samme som for 3 måneder siden?

Det er retning og vision, der er starten på en stabil virksomhed.

Det at arbejde hjemme giver nye vaner, som kan give større arbejdsglæde og trivsel for medarbejdere og større fleksibilitet for både medarbejdere og virksomhed samt bedre kvalitet og effektivitet for virksomheden – WIN-WIN-WIN.

Hvordan er det så lige med dine kunder?…de har helt sikkert også fået nye vaner og deres adfærd er ligeledes anderledes både nu og i fremtiden. Hvordan, kan vi kunne gisne om…

Alle disse ”vane ændringer” eller adfærds ændringer, kan vi også kalde det, passer de til den vision og mission I har i virksomheden? Er jeres virksomhed klar til den ”nye tid”, for vi ved jo alle, at vi ikke kommer tilbage til den gamle ”normal tid”.

Skrevet af Torben Lorentsen maj 2020

Læs artiklen

Egoismen har trange kår…

egoisme

Dronning Magrethe brugte denne vending i sin fødselsdagstale til den danske befolkning. Prøv lige at ”smage” lidt på den vending…hvad mener hun mon med det???

Jeg plejer at operere med 2 varianter af egoisme. Den negative egoisme, er nok den mest velkendte, hvor man er ligeglad med alle andre og kun tænker på sig selv.

Det er sikkert denne form for egoisme, dronning Magrethe tænker på…

Nu begynder Danmark stille og roligt at åbne op igen…og det bliver ikke som før. Det bliver ikke den ”normal” vi får igen. Hverken måden at betjene vore kunder på, være leder på eller drive vores virksomheder på.

Skrevet af Torben Lorentsen april 2020

Læs artiklen

Hvad kan vi lære af denne tid?

Hvad kan vi lære af denne tid?

– og hvad kan det betyde for vores arbejdsliv (og privat)?

Der er et par vigtige pointer i slutningen af artiklen ;-)

I skrivende stund, har Corona-virussen sat Danmark – ja, hele verdenen i en tilstand der er langt fra den hverdag, vi er vant til….eller rettere HAR været vant til…for hvordan mon det bliver fremover?…

Der er helt sikkert mennesker der vil sige, at der er en MENING med det der sker i verdenen lige nu…den lader vi lige stå et øjeblik :-)

Jeg tror de ændringer vi kommer til at have i vores hverdag, med den måde vi arbejder anderledes på i denne tid og formentlig fremadrettet, er rigtig godt for os alle.

Skrevet af Torben Lorentsen den 24. marts 2020

Læs artiklen

Fra Hardcore pistolsælger til foredragsholder om personlighed med følelser.

hardcore pistolsælger til foredragsholder

En 360 graders drejning for Torben…

Den 26. februar, holdte jeg et foredrag på Montra Hotel Hanstholm for erhvervslivet. Da jeg sluttede af, spurgte jeg om der var nogle spørgsmål?

Dan Gyldenberg fra Jobagenterne Danmark, rakte straks hånden i vejret og udtalte: .

“Jeg har kendt Torben rigtig længe….

Hvad skete der?

I 2011 – 2012 mistede jeg min identitet…

…jeg blev jobsøgende i 8 mdr.

“Jeg har altid fået ros for de jobs jeg har haft…

Skrevet af Torben Lorentsen den 9. marts 2020

Læs artiklen

Fysiske butikker har et STORT FORTRIN i konkurrencen overfor webshops …der er bare alt for få der bruger det…

fysisk butik retail detailhandel

SE KUNDERNE SOM MENNESKER!!!!

Min mor har fødselsdag den 20. november og traditionen tro, skal hun have den årlige juleuro fra Georg Jensen. Dejligt let, at finde ud af og huske hvert år ?

Forbrugerne er kunder under 1% af tiden og mennesker 100% af tiden – så se os som mennesker. Stort set alle køb foretages med følelser – jeg køber fordi jeg har LYST til, at købe og jeg handler der hvor jeg har LYST til at handle. Det der giver mig LYST til, at handle i en specifik butik er, at jeg bliver set som menneske og ikke en ”afsætningskanal”.

Skrevet af Torben Lorentsen den 10. december 2019

Læs artiklen

JA, OPFØLGNING på leads og tilbud ER vigtig…fordi…

opfølgning salg

Vi mennesker får så mange informationer hele tiden og er samtidig informationssøgende. Når vi som menneske ser et opslag på SoMe eller surfer på Google og diverse hjemmesider, bliver vi ofte ”forstyrret”. De fleste mennesker modtager pænt mange e-mails og derfor kan en enkelt e-mail (f.eks. et tilbud) sagtens ”forsvinde i mængden”…

DERFOR er det vigtigt, at følge op…i de fleste tilfælde pr. telefon.

Hvorfor er der så mange virksomheder, der ikke får udført den opfølgning?

Skrevet af Torben Lorentsen den 14. oktober 2019

Læs artiklen

Hvorfor blev Danmark
verdensmestre i håndbold?

Ledelse

Det umiddelbare svar vil jo være, at de spillede godt håndbold og er gode til det. Det er også helt rigtigt….men hvorfor spillede de så godt håndbold til VM og med masser af ro og overskud?

Jeg er sikker på, at en af de væsentlige årsager er, at de har en træner/leder med en menneskelig tilgang!

Skrevet af Torben Lorentsen den 4. februar 2019

Læs artiklen

Har generation Y
ingen respekt?

generation Y

Eller er det de øvrige generationer der ikke forstår arbejdsmarkedets STØRSTE generation – Generation Y?

Jeg har haft fornøjelsen af at interviewe Lill Darling på 29 år, der aldersmæssigt står lige midt i generation Y. Lill arbejder til daglig som rekrutteringsspecialist i en større dansk koncern.

Skrevet af Torben Lorentsen den 21. januar 2019

Læs artiklen

Hvorfor er du ikke blevet til mere Torben?

hvorfor er du ikke blevet til mere

Sådan spurgte min rare svigerfar mig en aften fornylig og ja, jeg grinede. Herefter fulgte en kommentar fra min svigerfar ”Du er så dygtig til mange ting, så hvorfor er du ikke blevet til mere?…ja, jeg ved jo selvfølgelig ikke hvor meget du tjener – du har da ikke spurgt om du kan låne nogle penge af mig endnu…” :-)

Skrevet af Torben Lorentsen den 21. oktober 2018

Læs artiklen

Er jeg som kunde vigtig?

Er jeg vigtig som kunde

Jeg var i dag på et apotek i Østjylland, for at købe nogle Treo. Et lille hyggeligt apotek. Da jeg kommer ind af døren og ser mig omkring for at finde et sted, at trække et nummer. Bemærker jeg, at der er 2 medarbejdere bag disken. Den ene travlt optaget af telefonen (formentlig med en kunde) og den anden ved at færdiggøre en kunde.

Skrevet af Torben Lorentsen den 28. februar 2018

Læs artiklen
Kontakt Passion360

Tilmeld dig nyhedsbrevet med inspiration til DIG om …

Personlighedens betydning for gode kundeoplevelser, salg, ledelse og teamwork.

Udlevelse af ejerlederens og medarbejdernes passion i virksomheden.

Mener du at du ved alt om udlevelse af din passion, er der ingen grund til, at tilmelde dig :-)

* skal udfyldes